naar Fromista - Reisverslag uit Frómista, Spanje van Imre Revers - WaarBenJij.nu naar Fromista - Reisverslag uit Frómista, Spanje van Imre Revers - WaarBenJij.nu

naar Fromista

Door: imre revers

Blijf op de hoogte en volg Imre

10 Mei 2014 | Spanje, Frómista

Wat een dag met een gouden rand weer vandaag. Zon, rond de 25/26 graden, strak blauw. Onwijs veel gelachen en o ja nog een stukkie gelopen ook. Gisteravond aan de tortillos geweest. Wist ik veel wat dat wat. Als boertje van buten is het altijd , wat de boer niet weet, dat vreet ie niet. Maar goed er was niks anders in het menu de pelegrinos.. meestal wist ik nog de paella te ontwijken, maar nu zat ik klem aan tafel tussen twee Nederlandse dames. Niet zeiken, eten. Onwijs gezellig gehad en prima tortillos. Na afloop kregen we een uitgebreide uitleg over de grote balk die in de eetzaal hing. Dat was een balk die aan een druivenpers verbonden was. Hij legde het uit in het Spaans, dus na 5 minuten was ik helemaal los van het verhaal. Net als de Amerikanen en de Duitsers. Hij bleef maar praten en praten en toen ik even met mijn buurvrouw uit Breda aan het praten was legde hij de hand op mijn schouder en zei: attention. Si si, zei ik. I translate it to the woman. Maar daar verstond ie dus geen bal van. Net als ik van hem overigens. Afijn volop pret aan de dis. Moesten er nog twee aan het wiel draaien om de balk in de hoogte te krijgen. Later liet ie ons nog even ruiken aan een fles. Leek een soort terpentine, maar het was een drank. We kregen een nip, maar ik bedankte. Moest de volgende dag nog wandelen zei ik tegen hem op mijn beste Spaans. Los Lopos morgos zei ik, maar daar begreep ie niks van. Afijn we hebben een leuke avond gehad met de Andre van Duin van Castrojeriz. Toch had die man wel wat weg van die leipe figuur in de film “the way”. De volgende dag weer vroeg op allemaal en tegen half 7 voelden we ons weer als daklozen. Wat een prachtige wandeling weer de eerste 5 kilometer. Gelijk bergop en genoten weer van het zonnetje dat opkwam. De dag zou ik verder wandelen met ine uit Breda. Gezellig aan de babbel en de kilometers onder onze voeten weg. We liepen door een gebied dat weg had van een maanlandschap. Je liep als het ware door de graanschuur van Spanje. Een bakkie gedaan in Itero de la Vega na zo’n 10 kilometer. Nog 14 te gaan dus. Wat wijs was dat we bij de vorige beheerder hadden gevraagd of ie voor ons even kon reserveren in Estelle de la camino in Fromista. Je weet nooit of er teveel wandelaars op de camino zijn en ik heb mijn tempo wat aangepast op mijn medeloopster. Die heeft wat last van haar voeten en tenen. Tot 6 km voor Fromista liepen we op. Zij wilde nog een pauze inlassen, maar ik besloot door te lopen om de reservering niet in gevaar te brengen. Als je na 2 uur binnen kom doen ze een streep door de reservering. Kwam op tijd bij de alberge aan en kon inchecken. Vertelde er gelijk bij dat de reservering van ine oke was en dat ze er aan kwam. Deed gelijk een reservering bij voor mijn 2 Amerikaanse pelgrims , zodat die verzekert waren van een plek. Die kwamen een half uur na mij binnen. Alles weer opgelost dus. Nou ja en dan de story over de whale (walvis). Er is een beetje corpulente Duitse vrouw die meestal een deel met openbaar vervoer doet en dan de laatste 5 km loopt. Ze kwam al hijgen en puffend binnen en wat denk je, ze ligt boven mij in het stapelbed. Ik zei al tegen mijn Bredase wandelmaatje voor deze dag die prima op tijd binnen was gekomen.. Goed dat er gedegen laswerk is aan het bed. Op het terras hebben we er behoorlijk over gelachen. Onze Duitse kolonie die ook hier weer verzeild is geraakt luistert naar de laatste dag van de competitie. Wie gaat er degraderen en wie niet. Wel overigens een leuke groep hoor. Ter compensatie van het geluid kregen we een biertje aangeboden. Onze Amerikaanse vriendin heeft in ieder geval alvast voor morgen voor onze groep van 5 personen de reservering gedaan in de volkgende auberge in Carrion de Los Condos. Dat wordt een rustig met 19km te gaan. We hadden de keus: of 19 of 36. Daar tussen ligt niets. 36 is echt te veel, dus we lozen voor de 19 morgen. Iedereen akkoord. Gezellig dus weer. We zien elkaar daar morgen de middag weer. Want ieder loopt zijn eigen camino in eigen tempo en op eigen snelheid. Tegen de avond gaan we het dorp/stadje in en wat eten scoren met ik denk een drankje erbij. Lieve mensen allemaal een heel fijne zondag morgen vanuit een schitterend Spanje met een graadje of 26 en strakblauw hier. Och gut, regent het bij jullie, sneu.
Buenes Diaz.
Morgen op de grens van 400km te gaan.

  • 10 Mei 2014 - 17:15

    Annelies:

    Wat heerlijk dat je zo geniet Imre, heel fijn om te lezen en je leert ook eens andere dingen eten.....
    liefs uit een nat NL. Doeiiiiiiiiiiiiiiii

  • 10 Mei 2014 - 17:33

    Hannah:

    RESERVERING!!!!
    Je meent t niet!!!
    Dus niet ontspannen lopen, eens even zitten onderweg, beetje risico lopen?!?!?!
    Dus een pelgrimstocht i veranderd in t 'rennen' voor je plekkie??? Dan heeft de tijd en geschreven boeken door bekende mensen wel heel veel gedaan.
    Hoe dan ook: ik wens je JOUW pelgrimstocht!!
    :-)

  • 10 Mei 2014 - 17:47

    Willy:

    Moet eerlijk zeggen dat ik dat ook niet aantrekkelijk vindt..rennen voor je plekkie..
    maar fijn voor je dat het mooi weer is Imre.

  • 10 Mei 2014 - 22:25

    Chantal:

    Ik geniet met je mee Imre! En ik moest ook direct aan die malloot uit 'the way' denken :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Imre

Deze site gebruik ik voor mijn wandeltocht naar Santiago de Compostella. mei/juni 2014.

Actief sinds 28 Jan. 2009
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 63285

Voorgaande reizen:

22 April 2014 - 15 Juni 2014

Santiago de Compostella

26 April 2013 - 26 Juli 2013

rondreis europa

28 April 2011 - 20 Mei 2011

Bergen (Noorwegen) Hoogwoud

Landen bezocht: