santiago de compostella - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Imre Revers - WaarBenJij.nu santiago de compostella - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Imre Revers - WaarBenJij.nu

santiago de compostella

Door: imre revers

Blijf op de hoogte en volg Imre

28 Mei 2014 | Spanje, Santiago de Compostella

Lieve mensen, vandaag een heel bijzondere dag geweest en nog. Binnenkomst bij Santiago was weer zo’n kippenvel moment. Vanochtend leek het wel of iedereen met spanning naar deze dag heeft toegeleefd. Iedereen de hele nacht onrustig. Om 5 uur begonnen de eersten al te rommelen. Wij dus ook maar het bed uit en om 6 uur in het donker de eerste stappen gezet. Gelijk het pinkdonkere bos in. Lampjes op en je weg maar zoeken. Gelukkig werd het na een helf uurtje al wat lichter en konden we wat zien. De kilometers vlogen onder onze voeten weg en we zouden als groepje bij elkaar blijven. Aanpassen aan de langzaamste. Opeens kom je dan santiago binnenwandelen. Nog 4,7km naar de kathedraal. Door santiago komt er geen eind aan. Maar opeens sta je dan op het plein. Elkaar een high 5 geven en elkaar omarmen en knuffelen. Alle lief en leed gedeeld de afgelopen wandelweken. Best een traantje met elkaar weggepinkt. En allerlei foto maken van elkaar, met elkaar etc. etc. eerst maar met het groepje een biertje doen en dan naar de mis. Het was heel erg vol met pelgrims en het wierook zwaaien werk dit keer wel gedaan. Heel indrukwekkend als ( oneerbiedig gezegd die grote barbecue) het wierookvat door de kerk zwaait. Dat gebeurt niet elke dag, maar nu gelukkig wel. Na de mis even gekeken bij het centraal bureau om een stempel en certificaat te halen. Mij was de rij te groot en de wachttijd van 2 uur te lang. Zal nog wel kijken hoe ik dat doe of niet. Het gaat mij niet om het certificaat, maar om dat ik het gedaan heb. Margriet zou trots op mij geweest zijn. Dus maar naar het station gegaan voor een treinticket. Geen nachttrein, maar de trein van morgenochtend vroeg 9.30. Half 9 ’s avonds in hendaye. Daar moet ik voor de volgende ochtend de tgv boeken voor vrijdag en als het even meezit ben ik vrijdagavond thuis. Vanavond met ons groepje nog even eten met elkaar. Die vliegen morgen ook weer de plas over naar amerika en canada. Ook wel weer lekker. Even resumerend over de afgelopen dagen. Bizarre start gehad in de pyreneen met regen, hagel en sneeuw. Daarna fantastisch weer gehad en mooi plaatsen doorgelopen als Pamplona en Burgos. Lange wijnvelden voor burgos, lange kale etappes van burgos tot na Leon. Bizarre tocht naar Cubreru met slagregens en sneeuw. Stukje van 8km ons laten ophalen door een taxi. De laatste 5 dagen heerlijk gelopen, wetende dat het eind in zicht is. Hoogtepunt voor mij was het steentje van margriet dat ik bij het Cruz de feirre heb neergelegd. Mijn camino was toen al geslaagd en heerlijk gelopen met moeder en dochter uit Amerika en de dame uit Canada. Als team over de finish gegaan. Af en toe sloot er iemand bij aan en dan gingen ze weer. Van de eerste dag in Santiago op het plein mensen ontmoet die gelijk met ons van start waren gegaan. Prachtig verwelkomen elkaar. Lieve mensen ik heb het fantastisch gehad en kan het iedereen van harte aanraden. Once in a lifetime. Iedereen heel veel dank voor de reacties en lieve woorden en ondersteuning van zowel op deze blog als facebook.

  • 28 Mei 2014 - 16:01

    Siem:

    Hoi Imre, geweldig gedaan !! En laat het kippenvel nog maar een paar keer binnenkomen, want dat is het toch wel als je daar ieder op z'n op eigen wijze weet te komen. een felicitatie waard en drink er nog een paar op!!
    Wens je een goede terugreis en thuiskomst.

  • 28 Mei 2014 - 16:07

    Annelies:

    En dat op de verjaardag van je zoon, deze dag is dus dubbel byzonder.
    En kippevel mag, emoties horen daar zeker bij.
    Gefeliciteerd zwager, en niet alleen zus Margriet is trots op je!!!!!!
    Geniet van vandaag en goede terusreis gewenst,
    Liefs van je schoonzus

  • 28 Mei 2014 - 16:07

    Hannah:

    Einde van het onderweg zijn naar Santiago de Compostela!!!
    Mag best een verdiend traantje bij :-)
    Hoop van harte dat het je gebracht heeft wat je hoopte en ben benieuwd naar je verhalen achter het blog.
    Geniet nog even volop want dit komt nooit weer.
    Goede thuisreis!!!

  • 28 Mei 2014 - 16:53

    Willy:

    Lieve Imre,
    Wat een ervaring! Ik hoop het je na te doen in augustus. Jij bent mijn voorbeeld. Het is mogelijk als je goed op jezelf let zeg je..eigen tempo dus en rust nemen als het moet. Zal het in mijn oren knopen
    Was dit eenmalig voor je of volgende keer de Camino del Norte, haha. Het werkt verslavend weet je.

    Nog gefeliciteerd met je zoon en kom goed naar huis. Maar dat zal wel lukken vanzelf.

    groetjes,

  • 28 Mei 2014 - 18:27

    Ria:

    Lieve Imre geweldig,van harte wat een prachtige tijd heb jij gehad.
    Ging toch sneller dan je dacht.
    Hoop op goede terug reis en liefs uit Mykonos.
    Kook gauw weer voor je en de schaar is er dan ook weer.

  • 28 Mei 2014 - 18:58

    Lieuwe En Ria:

    Imre,

    geweldig, wat een prestatie! je hebt het toch allemaal maar gedaan!
    bedankt voor je mooie verhalen, we hebben er van genoten.
    een goede terugreis en we spreken elkaar als je terugbent!

    Lieuwe en Ria

  • 29 Mei 2014 - 12:07

    Diny:

    Hoi Imre,
    Gefeliciteerd!!! Heb weer genoten van je verhalen. Ik kan me voorstellen dat het een emotionele tocht is geweest. Maar ook een hele belevenis.
    Een goede terugreis, ik vertrek morgen naar mijn dochter in Amerika.
    Tot ziens in het natte, kille Nederland.
    Groetjes, Diny

  • 31 Mei 2014 - 00:14

    Gre:

    Hoi Imre ,fijn dat je de tocht hebt volbracht en ik hoop dat jij
    die momenten mag koesteren die voor jou het meet waardevol zijn geweest!
    Intussen ben je waarschijnlijk al onderweg naar huis.
    Ik wens je een fijne thuiskomst
    Groet Gre

  • 15 Juni 2014 - 23:42

    Sietie Rodenhuis.:

    Heb even gekeken of je nog een reis gemaakt had.En zowaar een voetreis.
    Geweldig hoor!Petje af (HEB IK NOOIT OP}Wel een stukje korter geworden zeker,met die af gesleten beentjes.gr Sietie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Imre

Deze site gebruik ik voor mijn wandeltocht naar Santiago de Compostella. mei/juni 2014.

Actief sinds 28 Jan. 2009
Verslag gelezen: 4481
Totaal aantal bezoekers 63268

Voorgaande reizen:

22 April 2014 - 15 Juni 2014

Santiago de Compostella

26 April 2013 - 26 Juli 2013

rondreis europa

28 April 2011 - 20 Mei 2011

Bergen (Noorwegen) Hoogwoud

Landen bezocht: