Treinen en fietsen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Imre Revers - WaarBenJij.nu Treinen en fietsen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Imre Revers - WaarBenJij.nu

Treinen en fietsen

Door: Imre

Blijf op de hoogte en volg Imre

01 Mei 2011 | Noorwegen, Bergen

Is treinen leuk? Nou met treintje spelen was vroeger heel leuk, maar 36 uur treinen met onderbrekingen is geen reet aan. Is treinen leuk? Ja, je ziet nog eens wat onderweg. Je begint met 6 km fietsen naar de eerste trein, dan stap je op om vervolgens in Bergen Noorwegen uit te stappen. Tot dan toe heb je meer gelopen dan gefietst. In Krommenie begint de pret al met een elektrische storing. Nee hè, niet vandaag. Vorige week als een brug storing bij St. Pancras waar je het zelf moest uitzoeken. Maar hulde aan het spoor na 5 minuten reden we weer. In Amsterdam verliep ook alles vlotjes. Met zijn 4-en in de cabine. 1 urk en 2 turk en ik. Ik verzin het niet. Onze urkervissersman en 2 jongens uit Istanboel die een rondreis maakten. Mooi ouwenelen in het Engels met mekaar. Alles ging goed tot Dortmund. Daar kwamen 2 verschrikkelijk foute duitse nepsecretaresses met veel poeha binnenstappen. Wij zaten op hun plaatsen. Nou dan heb je bij mij pech met zoveel stampij. Onze urker visser ging uit beleefdheid aan mijn kant zitten. De dames nestelden zich en nauwelijks was de trein op gang of conductrice Eva Braun (wie kent haar niet) vroeg naar de kaartjes en yes bingo. De kaartjes van de dames stonden op een verkeerde datum. Da was lagge. Nou het lachen verging ze want 50 euri p.p. konden ze schuiven en in Hannover uitstappen en nieuwe kaartjes kopen. Die waren we gelukkig kwijt. Nou begon een van de nepmeiden een potje te grienen. Zij had geboekt en dus verkeerd. Die ander haar troosten dat het niet zo erg was. Je kent dat geneuzel wel. Wat later zoenden ze het heftig af. Voor ons tijd voor een biertje aan de bar. Als je èn namaakblond, èn niet lezen ken, èn van de damesliefde houd ben je behoorlijk dislesbisch. Alles prima, maar niet zo openlijk. Na Hannover hadden we gelijk onze benen weer vrij voor languit op de andere stoelen. Nog wat napratend sukkelden we wat weg. De volgende dag werd Kobenhavn bereikt en even een nieuw ticket halen voor naar Goteborg. Dat ging snel en had gelijk aansluiting. Nou als je denkt dat de Nederlandse Spoorwegen de enige zijn die niet op tijd rijden, forget it. Die Denen en Zweden kunnen er ook wat van. Tot Helsingborg 2 keer stilgestaan een kwartier en daar moesten we overstappen in een boemel, stoptrein dus. Nou die stop had ie wel. Ach dat heeft ook wel wat. Nu weet ik het zeker. Alle zweedse vrouwen zijn langbenig, blond en mooi. Dat is een voordeel van veel stoppen. Zie je nog eens wat. Elke stop wordt de boel ververst. Mijn Urkse vakantiereiziger vroeg nog; Zweedse? Ik zei nee, ik denk dat ze deodorant gebruikt. Hij moest er even over nadenken. En zo stevenden we op Goteborg af. Mijn Urker vissersvriend moest hier eruit. Ik groette hem en wenste hem een goede vangst. Hij ging hier niet vissen zei die nog. Laat ook maar. Soms moet je niet proberen iets uit te leggen. Mijn gesprekspartner kwijt en zo kabbelde ik naar Oslo. Nou toen had ik het treinen wel even gehad. Eerst een verse wopper, friet en cola. Dan kan ik er weer tegen. 11.15 ging de nachttrein naar Bergen. Zitplaats 100euri +fiets, ligplaats 200 euri. Ja de groeten. Dat kost zowat een jaarligplaats voor een boot. Die paar uur hou ik het op de stoel nog wel uit. Trouwens betere stoelen dan die vooroorlogse rijtuigen waar die Duitsers mee rijden. Deze kan je in slaapstand zetten. Mooi makkelijk. Dekentje, opblaaskussen en blinddoekje er bij., En dat allemaal voor dezelfde prijs. Survus a la Nor-way.no. De rit was verder een saaie rit met weinig slaap. Moeilijk zitten of liggen om je ogen dicht te doen. Zat bij een deur en die op een sensor werkte en opende als ik mijn hand bewoog. Mooi met de hongkong chinees lopen ouwe hoeren. Die liep stage in kopenhagen en ging wat citytrips doen. Naar Bergen. Dus een redelijk deel van de nacht gepraat. Over alles en niks. Hij heeft mijn e-mail adres. Straks sta ik zomaar ergens opgeslagen in een of ander chinees goksyndicaat. Ach hij leek wel aardig met zijn gekopieerde boekwerk over de steden. Allemaal in zijn zakjapanner. De enige Nederlander die ie kon was Johan Cluiff. Die ga ik niet verbeteren hoor. Vanaf 5 uur reden we door fantastisch landschap. Plaatjes voor aan de muur.
Best raar als je om 7 uur 's ochtends de trein uitstap en je kan gaan fietsen. Nou eerst de wielerkledij maar even om. Dat kan makkelijk in de hal van het station. kwam er net een groep skielers ook de hal binnen en dan sta je in je blote togus, shit happens. Maar dat was snel verholpen. Een bak koffie en fietsen maar. effe wennen de eerste kilometers en na 6 km begon het hoor. Ze hadden me niet verteld bij Norsk Tourist Info dat het hier heuvel op, heuvel af ging. Wat heet heuvel. De complete Ardennen liggen hier. Je heb geen tijd om ergens aan te wennen. Maar goed, ik heb me omhoog gehesen met die bepakking. Goede training. Het bleef heuvelen tot de veerboot. Toch een joekel van zo'n klein tochie. Maar ja er gaan bussen en vrachtwagens op. Als fietser hoefde je blijkbaar niet te betalen, want ze vroegen niks. Ik ga het niet aanbieden. Dan wordt het al gauw een groot uitgevallen rondvaartboot. Na de boot op zoek naar de overnachting, want daar was ik hard aan toe en mijn planning heb ik gehaald. Bij het hotel dat ik thuis al op internet had gegoogeld ging ik naar binnen. Kolere wat duur, maar dat wist ik al vanuit de folder. Net doen of me neus bloed. 100 pietermannen voor een kamer is mij te zot. Of ie in de buurt niet nog wat wist. Ach hij was de beroerdste niet en ging rondbellen. we gingen van 100 naar 80, naar 70, uiteindelijk kwamen we op 40 uit. Daar was mee te leven.
Die mevrouw komt zo de sleutel brengen, kan je er zelf in. Uhhhhhh? Gewoon deze straat uit. 2 keer een berg op en na 6 km op de top zie je een grote boerderij. Daar sla je af en rij je langs naar beneden en dan staan er 2 rode huisjes. Geen idee welke sleutel waar bij hoort, maar dat zie je vanzelf. In één keer goed en ook nog langs de route. Het pad was een tractorweggetje en steil naar benee.!!!!! Het huis is grappig, in de middle-no-where aan een meer en een stuk van de weg af. Complete rust dus. Wel satelliet, geen internet, helaas. Vanavond komt de bazin wel langs. Dan mag je afrekenen. Goh, lijkt Noorwegen wel, goh, het is Noorwegen. En het is fantastisch.
Eerst gedouchd na 3 dagen en heerlijk even gerust. Koffie was aanwezig dus even gezet en er is zelfs soep. Dus helemaal klaar voor vanavond. Echt een beetje kluizenieren. Geen eten, geen biertje allemaal te ver weg van hier. Maar ik red me wel. Zo rond half 10 kwam de bazin nog even langs en verexcuseerde voor het niet schoon afleveren. Uiteindelijk ging er nog wat van de prijs af. Na een behoorlijke nacht zat ik om half 8 zonder ontbijt alweer op de fiets. Mijn noodrantsoen van Ria aangesproken. Wat een prachtige dag. Tot aan de pont alles status Ardennen. Met de veerboot over en weer dalen en klimmen. Deze keer een behoorlijk beetje super gaaf blitze te gekke Limburgse heuvels. Doorgereden tot aan Haugesund. Toen was ik er wel klaar mee. Overnachting zoeken. Camping was gesloten tot 31 mei, helaas. Daarna maar het eerste hotel opgezocht. 1000 krone (125 euri) zei de mevr. Voor één nacht. Ik zei dat ik niet het hele hotel wilde, alleen maar een kamer. Er kon een lachje af. Ze stuurde me door naar hotel neptune. Ik dacht zeker ook nepprijzen. Aardige meneer waar ik voor 50 euri een nacht kon doorbrengen incl. internet. He he. Dus eindelijk wat naar het thuisfront sturen.
Lieve mensen met mij gaat alles goed. Heerlijk weertje, volop zon. De benen worden al gekleurd. Ik zou zeggen tot een volgend verslag maar weer.

Allemaal de groetjes,
Imre

  • 01 Mei 2011 - 18:38

    Annelies:

    Poeh, poeh, dat is een heel verhaal, met "van alles wat" We moesten er even op wachten, maar dan krijg je ook wat. Imre, veel succes verder, goede reis en geniet ervan. Tot gauw weer! Groetjes uit Harlingen, C&A

  • 02 Mei 2011 - 18:21

    Gerrit En Ria:

    Hallo Imre, Zo te lezen vermaak je je weer best.
    Wij hopen wel dat je je netjes gedraagt zoals je dat bij ons ook altijd deed, volgens ons word je volgende uitdaging een boek uitgeven met reis verslagen zou best leuk zijn.

    Man nog heel veel gezelligheid onderweg en kom heel thuis.

    Groetjes Gerrit en Ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Imre

Deze site gebruik ik voor mijn wandeltocht naar Santiago de Compostella. mei/juni 2014.

Actief sinds 28 Jan. 2009
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 63323

Voorgaande reizen:

22 April 2014 - 15 Juni 2014

Santiago de Compostella

26 April 2013 - 26 Juli 2013

rondreis europa

28 April 2011 - 20 Mei 2011

Bergen (Noorwegen) Hoogwoud

Landen bezocht: