Dag 9 Archenhof-Weissenberg - Reisverslag uit Weissenberg, Duitsland van Imre Revers - WaarBenJij.nu Dag 9 Archenhof-Weissenberg - Reisverslag uit Weissenberg, Duitsland van Imre Revers - WaarBenJij.nu

Dag 9 Archenhof-Weissenberg

Door: imre

Blijf op de hoogte en volg Imre

04 Mei 2013 | Duitsland, Weissenberg

Dag 9 Archshofn-Weiszenburg in Bayern. 104km. Bewolkt, wind mee en regen
Om 8 uur zat ik aan de kaiserbroodjes en effe over half 9 op de fiets. Het was niet warm, maar de eerste klimmetjes zorgden er wel voor dat je het warm kreeg. In Rothenburg am taubern een heus vestingstadje. Kom het marktplein opgereden stapt er net een bus kakelende jappen uit. Gewoon niet kijken. Hup foto’s maken. Je kunt bellen wat je wil, ze horen en zien niks. Gewoon dik in de weg staan. Dan maar even naar de fruitpersers gekeken op de markt. Heuse ambacht. Rothenburg is net het volendam van de taubern. Een van de mooiste stadjes in die omgeving. Alles in klederdracht. Daarna een afdaling naar het Almuhltal. Een prachtig dal. Zie het zo. Een rivier, een breed dal, omringd door flinke heuvels. En daar mag je doorheen fietsen. Autoluwe wegen. Hele weg voor jezelf. Wind dik mee, dus mooi kilometers maken. Af en toe met iemand opgefietst. Het weer was bestendig. Bewolkt, 12 uur wat aan het miezeren, dan een zonnetje met 22 graden. Daarna donkere wolken en op het laatst als toetje regen. In teutenshausen voorlopig het hoogste punt bereikt. Zit op 450 hoogte. Lekkere lange licht lopende afdaling naar Weisenburg. De regen slaat toe. Even een laatste klimmetje. Haalt een mountainbiker mij in. “nicht schwer mit bagage?”. Afijn we raken de laatste kilometers van de dag aan de praat en hij wist wel een gasthof waar je goedkoop kon vertoeven. Hij reed mij naar Gasthof Casino en smoesde wat met die “mutti”. Hoorde iets van collega fietser en voor 19 euro met ontbijt had ik een kamer. Of ik het erg vond dat ik op de gang ergens moest douchen. Mutti, al was het buiten. Boel naar boven. Alles op de kachel te drogen. Douchen en naar de gastenzimmer. Werd luidkeels verwelkomt en kom gemudlich aan de stamtisch zitten. Bier erbij en de verhalen branden los. Ze spraken een beetje een onverstaanbaar dialect. Die ouwtjes zuipen als een gek. O ja, ze wisten te vertellen dat de mantel van Willem in hun stad in elkaar gezet was. Trots die gasten. Ze lieten het dagblad zien waar ht in stond. Koning bier en zijn mantel om. Ik heb er niks van meegekregen. Ik zei op alles prima en goed. Verstond er af en toe geen reet van, maar ik heb vreselijk lol gehad met die mensen. Op geven moment ging het spul eten. Alles schnitzels werden uit de koeling gehaald, flink op gehamert en zonder dat ik het gevraagd had, stond er een over mijn bord hangende schnitzel met pommes voor mijn neus. Joh, maak mij geen bal uit. Ik doe mee. Na de maaltijd ben ik naar de kamer gegaan en mijn verhaaltje gemaakt. Het gaat lekker. Geen last ergens van. Tegen de 1000km aan. Had volgens plan zo rond de 700 horen te zitten. Maar het fiets lekker. Beentjes doen het werk. Fiets met een licht verzet en wat belangrijk is dat de wind mij in het voordeel speelt. Zit ergens onder nurnberg. Heb het bordje geiselwind ook gezien. Dit voor insiders.
Groetjes allemaal en wie weet wat er morgen allemaal weer is te beleven.

• 05 Mei 2013 - 02:48

Suzanne:

Haha, Geiselwind.... Altijd goed! Liefs Su

• 05 Mei 2013 - 03:31

Dick Bakker:

Nou geweldige avonturen allemaal, Imre, je schrijft erg leuk. Hier is hier gezellig met de andere Revertjes, veel shoppen, veel eten, en zwemmen, vermaken ons goed. Groeten vanuit Florida van iedereen.